Tanah Kubur

Yes, too many things happened sepanjang saye tak update blog ini. Saya pregnant, bawak Irfan terapi, drama mintak transfer balik KL, dah dapat transfer, etc. Sedar tak sedar dah sebulan blog nie terabai hakhak. As usual, Facebook dah macam jadi pengganti blog, boleh live update dengan cepat setiap hari hakhak...

Fiona Nasuha. Masih ingatkah anda pada nama indah itu? Yes, arwah anak angkat saya yang kini dah jadi ahli syurga. Weekend lepas, kami 4 beranak ada melawat kubur Fiona. Saya akan transfer ke Semenanjung so soon and husband pun dah kat sana, so risau dah tak berkesempatan untuk melawat. Tapi mama akan cuba visit Fiona lagi sebelum pindah yer sayang.

Dulu masa sekolah rendah and menengah saya sangat suka baca majalah Mastika, sape ntah yang tukang beli kat rumah tue.Tataula wujud lagi ke tak majalah tu now, tapi dulu ade slot pasal balasan orang meninggal. Kalau di dunia ada dosa besar yang dia buat, masa meninggal Allah tunjukkan balasan pada mayatnya. Tapi Mastika tue macam exaggerate and tatau nak percaya ke tak, tapi tue antara slot kegemaran saya. At least ade ikhtibar yang boleh kite belajar.

Pastu kat Miri nie, Irfan memperkenalkan kami pada channel Astro Oasis (channel 106 yer). Sebab Irfan nie unik, dia autism, dia tak pernah layan TV except zikir2 kat Oasis tue. So masa Irfan kecik, TV kami almost 24 hours dok bukak Oasis tue jer. Masa tue lah tersangkut dengan cite Tanah Kubur. Konsep dia sama macam majalah Mastika, cerita pasal pembalasan pada hari kematian. Yang baik dibalas baik, yang buruk dibalas buruk. Memang menginsafkan.

And yang paling terkesan, saya dah rasai sendiri pengalaman tue sewaktu menguruskan jenazah Fiona. Fiona lahir tak cukup bulan (2 bulan awal). Masa saya sambut Fiona, saiz dia sepanjang 2 tapak tangan saya sahaja. Di hari pengebumian Fiona which is 2 hari kemudian, saya boleh pangku Fiona pada lengan saya, Saiznya dah berubah seperti bayi normal.

And wajah Fiona pun. Masa bawak keluar dari bilik mayat, sedih tengok muka Fiona luka sana sini sebab kene tebuk and pasang macam2 wayar. Bibir pun sampai koyak and senget2. Tapi kuasa Allah, a few minutes sebelum Fiona dikebumikan, Allah menampakkah wajah Fiona sebegitu indah buat tatapan kami. Kesan luka hilang and Fiona tersenyum manis.


Fiona yang cantik. Mama bangga sempat berkenalan dengan bidadari syurga seperti kamu. Insyaallah kalau tiada aral melintang, Fiona akan dapat adik baru tahun depan. Dan silalah menonton rancangan bersiri Tanah Kubur yer (Astro did not pay me for this hakhak)

4 comments:

Anna Husaini July 1, 2014 at 1:41 PM  

salam ramadhan.sesiapa yg baik hati nak serahkan bby kpd saya sila kol saya 0173202462.saya x kisah sah taraf ataupon tidak.kalau biomom dia x da tmpt tinggal, blh tinggal di rumah saya sehingga bsalin.ingat telefon @ watsapp saya ye 0173202462

yikin89 August 8, 2014 at 11:29 PM  

Saya mencri anak angkat...sy area KEDAH
Jika anda ingin menyerahkn bayi sy sanggop ambik... sila emailkan atau sms asyikinnurul85@yahoo.co.uk 0122315720
sguhati akan d beri

yikin89 August 9, 2014 at 6:04 PM  

Sy dan suami dr kedah sdang mncri bby nk d jdkn anak angkat... akan jaga mcm anak sndiri... sape2 terbce dan ade info tlg sms or call sy 0122315720

Cayra Myra September 11, 2014 at 11:02 AM  

Saya cayra dari sabah...Saya juga seperti ibu2 lain mencari anak angkat...klu ada sesiapa ada info mengenai baby yg nak cr family angkat...tolong email @ sms saya...
Cayra82@gmail.com / 01131557544
Saya tak kisah baby sah @ tidak... Klu ada warga asing (indo, thai, myanmar, phpin) yg nak serah baby bru lagir pun saya terima..tq

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.