Milk Booster

Haha! Dah nak 4 bulan breastfeed baru nak cite pasal milk booster. Orang lain start breastfeed jek terus dah share tips. Takpe2, better late than never. Heh! Actually ramai gak suh saya buat entry pasal petua nak banyakkan susu. Tapi actually saya bukannye banyak petua sangat pun. Main bantai jek try macam2 yang orang rekemen. So entry nie not actually pasal tips nak banyakkan susu badan, just to share my experince jela. Manelah tau bleh cuba kan? Huhu....

Eh sebelum tue nak update pasal beansprout pillow. Arini saya terlupe nak bawak kuar bantal tue dari bilik saye. So according to bibik, Irfan meragam 1 harini. Even saya balik tadi pun dia meragam lagi. Bila saya pass bantal tue tetibe dia terdiam, peluk kemas2 and lama kelamaan tertido. Wallaweh!! Rindu bantal busuk rupenye (walaupun belum busuk sebab baru beli last weekend. haha) Ok meh sambung.


Menu di Columbia Asia

Saya kan terpaksa stranded kat Columbia Asia dalam 6 hari sebab Irfan kene jaundice. Tapi experience tue la yang initiate saya untuk exclusively breastfeed Irfan for at least 6 month. Masa kat wad, nurse2 sangat membantu la nak induce supaya susu saya banyak keluar. Diorang buatkan special porridge untuk saya. Porridge ayam halia yang sangat sedap (tapi according to nurse, halia may cause heatiness kat baby, sesuai consume masa nak start induce susu jek, bila dah stabil takyah dah) + sayur sawi + ikan bilis (ikan bilis pun ade orang cakap tak sesuai makan masa pantang, tapi bagus untuk banyakkan susu.. haih). So makanla porridge ayam halia panas + sawi + bilis tu 2 kali sehari selama 6 hari. Serius tak tipu sangat sedap. Haha!

Pastu minum milo panas (3-in-1 jek) + air suam + susu anlene kotak kecik yang 4x kalsium tue + roti susu buatan local Sarawakian. Tuelah menu saya setiap hari kat spital tue. Penah gak one night hubby belikan sup tulang Taman Seroja yang lazat tue, memang berpeluh2 badan malam tue and susu pun start mengalir2 banyak2.

Di samping itu, pam tak putus2 dengan sangat dahsyat sampai nyaris pitam nampak bintang2. Semua tue membantu untuk iniatiate susu saya.


Menu di Rumah

Balik rumah saya maintain makan seme bende tue except porridge ayam halia tue la. Waaa rindunyer porridge tuuuu!!! So susu saya maintain mengalir tapi cuma setakat 2oz jek sekali pam.

Pastu masa pantang banyak minum sup haruan segera brand Bio Haruan (ade website dia, leh try google). Campur sup tue dengan sayur sawi, pastu makan dengan nasik lembik and ikan bakar. Sedaaappp!! Pastu mama buatkan sup lobak putih jugak and sup sayur cekur manis. Makan la seme bende tue sampai nak termuntah. Haha!


Fenugreek




Nie 1st supplement untuk milk booster yang saya makan. Memula tue memang berkesan. Cepat jek engorge lepas makan tue + minum milo panas. Susu pun dah start banyak dalam 4oz gitu. So saya maintain amalkan diet di atas + makan fenugreek sepanjang waktu pantang tue. Habis pantang tak beli2 dah sebab susu cam maintain banyak tue jek tak naik2 dah. Heh.




Trial Pack Shaklee

Pastu Kak Cery introduce trial set Shaklee yang memang khas untuk boost kan milk supply. Erm actually, bukan semata2 nak banyakkan susu, tapi untuk tingkatkan kualiti susu, tapi ramai yang consume akan jadi banyak susu. Awal2 dulu memang pikir nak susu banyak jek, tapi actually kite patut target untuk susu yang berkualiti and berzat.

1st day makan memang dah nampak impak, tapi bukan pada kuantiti, tapi pada kualiti susu. Susu saya suddenly jadi cam pekat berkrim gitu, tapi kuantiti menten sama lagi. Eh lupe, yang saya makan dalam Shaklee trial set tue adalah Alfafa, protein drink, vitamin C, vitamin B Complex and multivitamin.


Amway Set

Lepas dah habis trial set Shaklee saya try Amway plak. Dulu masa pantang, beli set pantang Amway, so upline promote vitamin dia jugak untuk milk booster. Masa tue musim saya tengah stress nak cepat kumpul stok EBM before start keje, so beli jek ape yang orang promote. Huhu...

And alhamdulillah, kuantiti susu saya increase lepas makan Amway set nie. Average 8oz dalam masa 10 minit pam. Yang saya makan adalah multivitamin, vitamin C, vitamin B Complex, Calcium Magnesium, protein drink, and Omega.

Actually yang dipropose cuma Calcium Magnesium + Protein Drink + Multivitamin. Yang lelain tue saya gatal2 gi tambah. Vitamin C and Vitmain B Complex tue sebab nak ikut set Shaklee. Omega sebab konon2 nak suruh anak bijak. Haha! Btw, protein drink dia sangat sedap sebab ada perasa berry, so saya bleh minum terus camtu. If protein drink Shaklee, saya kene campo milo baru boleh minum. Sedap jugak bile dah campo milo tue, rasa lemak2 berkrim gitu. Huhu... Pastu tablet Calcium Magnesium and multivitamin dia memang dah ade taruk Alfafa kat dalam. Alfafa is a very excellent milk booster yer korang.


Final Set!!!

Nak dipendekkan cerita, now saya makan bende2 ini untuk jaga kualiti dan kuantiti susu saya:

  1. Multivitamin (brand Amway)
  2. Vitamin C (brand Amway)
  3. Vitamin B Complex (brand Amway)
  4. Calcium Magnesium (brand Amway)
  5. Berry Protein Drink (brand Amway)
  6. Omega 3 (brand Amway)
  7. Alfafa (brand Shaklee)
  8. Bio Nzyme (brand Cosway)
Ha amik ko! Banyak gile telan. Semenye demi nak jaga kualiti and kuantiti susu. Saya tak mengira brand sangat, janji if try okay saya on jek. Lepas nie tak mustahil saya try brand lain plak. Tapi brand yang saya rekemen adalah Shaklee and Amway lah since saya dah try both and both adalah sangat okay. If saya nak switch pun, between 2 brands nie jek.



Bio Nzyme tue sebenarnye kan saya beli sebab haritu saya sembelit kronik (sob sob...) Dia nie enzyme drink, ade blend 85 jenis buah and sayur if tak silap. Sebab sayur2 nie, once kita masak jek enzyme dia memang konfem mati. Sebab tue lah munculnye enzyme drink nie. All those plants yang diorang blend untuk jadikan enzyme drink nie dah fermented for 8 months

Bila saya consume mende nie, suddenly susu saya jadi banyak dari biasa. Bulan puasa nie memang susu turun sket, tapi lepas minum nie jadi makin banyak. Bile check ingredients rupe2nye antara tumbuhan yang dia blend adalah alfafa jugak. No wonder.

So dah jadi daily routine dah saya minum mende alah nie. Rasa pun bleh tahan gak la. And currently saya ade stok berkotak2 Bio Nzyme nie kat rumah. Kalau nak cuba boleh order dengan saya je k? Retail price untuk 1 botol adalah RM89 sebotol. Tapi if beli dengan saye, saye kasi RM65 jek 1 botol!!! Haaa bold and kaler merah lagi gitu you. Haha!

Kalau nak beli barang2 Shaklee plak (especially Alfafa, wajib cuba!) sila order dengan Kak Laila k! Nak order dengan saya terus pun bleh, nanti saya tolong sampaikan kat dia since kitorang keje same floor jek. Leh laung jek "Akak!!! Nak order vitaminn!!!" Hahaha! And if nak order barang Amway pun saya leh tolong uruskan jugak. Eh pehal tetibe bisnes produk tenusu plak ni. Haha! Takpe paham, saye dulu pun struggle cari arah tujuan nak banyakkan susu. Heh!


Additional Info

Before endkan entry nie, tips terakhir jangan lupe selalu minum air kosong and kurangkan caffein. Saye yang hantu nescafe ni pun dah lamaaaa gilaaaaa tak minum nescafe. Rinduuuu.... Tapi sayang Irfan nye pasal, tahan jek..... Pastu jangan makan sayur2 yang leh efek susu cam kobis. Saya pun hantu kobis tapi now dah tak makan dah. Za cakap bukan sebab susu jek, untuk perempuan memang tak elok pun makan kobis. Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Za.

Ha pastu Kak Anne pesan, kalau rajin selalu la urut breast anda dengan sikat untuk lancarkan aliran darah dan aliran susu. Pastu kat nipple plak, gosok dengan berus gigi, kot2 ade saliran yang tersumbat, leh tolong clearkan. Haha! Memula cam ngilu jek dengar pakai berus gigi kat situ. Tapi bila dah try ok jek.

Lastly, jangan lupe banyakkan doa, mintak dimurahkan rezeki nak nyusu anak. Pastu selalu la amalkan zikir "Ya Matin" baca 70kali pastu hembus kat air masak pastu minum air tu. Masa dalam pantang dulu sangat rajin buat. Now dah lama tak buat. Iskkk... Saya adalah contoh Melayu yang mudah lupa. Heh! Sekian.

9 comments:

daju September 5, 2010 at 11:16 AM  

byknye supplements kunaz makan...
saya xabes baca pn ahah..
saya nk makan multivite n ginko pn payah..

f a i z a h 's September 6, 2010 at 12:19 AM  

mcm berminat jerk dgn produk amway tuh...haha...xlaratnya nk telan vitamins kan??? :( mcm kenyang mkn vitamin jerk~ xmkn nasik pn xpa..hehe

kunaz September 6, 2010 at 9:57 PM  

hey daju. ape ni, tinggal jejak tp x tinggal link. hehe

ha'a faizah, kene mkn vitamin time tgh mkn, kalo after mkn sure kenyang x dpt telan dh. huhu...

beluncas September 18, 2010 at 10:08 PM  

hehe..skrg nescafe ade yg no caffeine punya..mungkin boleh try kalau ngidam2 nescafe..rasa nescafe bese mmg lebey kick tapi sekurang2nya..ade la pengganti nak lepas rindu minum nescafe =)

aziana October 3, 2012 at 11:30 AM  

salam saya pengguna amway yg dah lama tak mengamalkan pengambilan supplement sebab faktor MALAS hehehe...dan sekarang lepas bersalin anak ke 3 and nak meyusukan anak semula saya nak start balik makan supplement...
boleh tak bagi aturan memakaan kesemua supplement tu? bila nak makan and yg mana nak makan dulu...lupa da
THanks

Purnama February 12, 2014 at 2:07 AM  

veru useful. tq for blogging this

Vitamin Rahsia Alam November 14, 2014 at 10:54 PM  

Sekarang ramai dah mula ambik suplemen terutama pada yang menyusu.. InsyaAllah bila ibu cukup nutrisi.. Bayi yang menyusu pun mendapat nutrisi yang lengkap untuk perkembangan fizikal dan mental..

Anonymous May 25, 2015 at 1:49 PM  

Soryy nyibuk skit..sapa2 nk try suplemen Amway..bleh call sy..pngedar sah gitu!!..sy duk Kedah
017-4759418

Anonymous July 28, 2015 at 10:19 AM  

Sy pngedar sah Amway area kedah
017-4759418 if bminat @ ad member yg nk cuba

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.