Irfan vs. EBM Stock

Saya mahu buat stok EBM banyak2 before start keje, tapi halangan utama adalah seperti di bawah:


Yer, budak kecik comel nie makin lama makin manja dengan saya. Makin melekat okay. Mungkin tau kot tak lama lagi mama dia nak masuk keje and leh jumpe mama dia lepas ofis hour jek, so berkepit sesiap.

Irfan nie bleh bau kot kalo saya tinggalkan dia even dia tengah tido nyenyak. Cara nak tahu Irfan tido nyenyak adalah dengan menciumnya di merata2 tempat and dia still tido tak bangun. Nak nyenyakkan dia punyala lama, berjam2. So bila dipastikan sudah nyenyak, saya pun berjingkit2 keluar senyap2 untuk pam susu. Irfan nie mudah terjaga, bunyi semut berbisik pun dia leh terjaga.

Tak sampai 5 minit okay, terus dia hek hek manje2 nak suruh mama dia datang tido sebelah dia. Saya dah buat banyak experiment. Irfan memang selalu terkejut2 time tido. If time dia terkejut tue dia nampak ade orang baring sebelah dia, he will be okay and sambung tido balik. If dia bukak mata nampak takde orang mulelah hek hek. So terpaksalaaa pegi balik sebelah Irfan.



Tengah2 melalak terus happy kemain bile tengok mama dia datang.

Sengeh2 bile mama start baring sebelah

Bergelak ketawa dengan riangnya kerana berjaya menyusahkan mama

Dah penat, tersipu2 senyum bahagia before terlelap balik.


Bila dah terlelap,, saya berjengket2 keluar balik, pastu dia hek hek balik. Begitulah rutin harian saya sepanjang beberapa minggu nie. Sangat manje plak tetibe budak nih, risau gak sebab dah nak start pegi keje. Hasilnya, nie jek stok yang saya mampu buat setakat nie.





Baru 60oz total stok EBM saya up to date. Targetnye adalah minimum 100oz untuk bertapa dalam freezer tue. Untuk yang fridge lain plak. Bear in mind, saya nie bukan jenis yang susu melimpah ruah lagi, so untuk dapatkan stok 60oz tue dengan keadaan Irfan tak kasi saya tinggalkan dia adalah amat mencabar. Memang terpaksa berkorban gila2 lah, kadang2 bleh tersengguk time ngepam. Huhu... Makanya doakanlah saya berjaya mencapai target yer. Huhu...

6 comments:

~lalala~ June 27, 2010 at 1:24 PM  

ahahaha..! cute nye cute nye cute nye~~~~ lol. ni antara 1st time kot aku tersengih2 tgk baby. keke

RuZaNNa June 28, 2010 at 4:19 PM  

Comelnya si irfan ni.. pandai senyum la pulak.. manjanya sampai hny tido dgn mama die.. anyway, it is very true that infants can differentiate the smell between org lain and mama die.. itu sbb irfan hekhek bila takde itu bauu.. heheh

Btw, 60Oz tuh dah cukup banyak ok!.. kak anne dulu pun berimpian nak sampai 100oz gak.. nak ikut cam wardina.. tp tak mampu.. ohhoohoh..

Lg satu 1 or 2 weeks before masuk kerja, kena banyak tinggalkan ifran to the maid so that die tak culture shock.. and get used to the new enviroment.. if not susah die nak adjust nnt.. oklah mak kunaz ada nak pantau.. so should be fine..

Selamat Masuk Kerja balik & rindu2 nak balik jumpa irfannn.. heheh

kunaz June 28, 2010 at 10:37 PM  

wahh intan. org tua ckp, kalo camtu ade maksud tu. org tua ckp maksudnye dh nk kawen, pastu ble kawen akan cpat dpt baby. haha! ok fine aku tipu. tp aku doakan camtu. hihi... owh btw, aku bace blog za. ble laa irfan nk dpt beg poney kaler biru plak. hahaha! gile x malu aku. haha!

kak anne, tula, cpat dia pandai senyum. now x sampai 2 bln dh pandai gelak terkekek2 dh. oyeke wardina buat 100oz stok? mane k.anne tau? sy target 100oz tu sbb kononnye ble masuk keje bajet bz gile takut x smpt pam. so 100oz tu thnla sminggu in case lngsng x smpt pam. takut tol msk keje dept baru ni. xtau nk expect cemane. huhu.. owh by the time sy reply komen ni, stok dh cecah 80oz. 20 more oz to go.

ha btul2 k.anne. sebbaik sy smpt x jeles b4 msk keje. ble dh stat suh dia jage irfan, sgt byk bende nk kene ajar dia. now alhamdulillah dh ok. nie dgn mak sy nk dtg lg rs secure prasaan tue. at least 1st week keje xdela gusar sgt kt tmpt keje. eh, k.anne memule suh maid jage imran k.anne xde rs jeles lngsg ke? huhu... oh yer, mmg konfem akan rindu rinduan irfan di tempat keje. huhu.. tq yer k.anne. woh pjg la plak komen

RuZaNNa June 29, 2010 at 9:32 AM  

Kunaz.. just an advise.. bila masuk kerja nnt.. kena niat untuk teruskan pumping.. the reason being, if the amount u're pumping now is not the same as in future, the milk supply pun akan decrease.. demand=supply kan.. and relactation mmg susah... so the first 6 mths ni kena usaha lebih skit nak kena sustain kan the milk production.. however, if tak mampu, anggap takat tu jelah rezeki Allah bagi untuk anak minum susu badan.. that's what i always say to myself.. kebolehan menyusu comes from Him and His everyright to take it back..

Btw, kak anne amik maid masa imran dah 10mths.. before that kak anne hantar nursery.. tp since dalam masa 10bln tuh asyik keluar masuk hospital 3 kali,siap raya kat hospital lagi.. i decided to take a maid and jaga kat rumah.. nursery ramai budak.. so penyakit cpt berjangkit.. itu yg payah tuh.. but bila maid dah lama2 jaga imran, ada gak jeles.. tp maid slalu cam igtkan imran sape mommy dia.. so in a way,rs oklah sbb die bukan nak rampas takhta.. hehehhe

~lalala~ June 29, 2010 at 11:50 AM  

haha. aku rs tak de kot beg kaler biru poney neh. siot. apsal aku tau lg byk pasal poney neh? btw, bile2 ko kt lcct tulis besar2 kt blog ko neh "AKU NK GI LCCT HARIBULAN DOT DOT DOT" so aku bole standby sane siap2. keke. weh, tapi aku xmo lcct. cari parking susah gileeeee. naik la MAS!

kunaz July 1, 2010 at 5:03 PM  

kak anne, insyaallah will try my best utk istiqamah pump2 nie. doakan sekali ek. ha'a yelah, so true la. rezeki breastfeed ni seme dtg dr Dia kn. janji kte dh berusaha yg tbaik kn. heh.

mak aih demand nye auntie intan. drp aku nek mas or air asia jumpe ko utk claim poney, bek aku bli sdiri poney tu kt miri. haha! n yes, nmpk gaye ko dh survey byk brg baby. aku wish ko congrats in advance yer. haha! dpt boyla, leh kwn dgn irfan. aku xmo dia ngorat anak ko kalo girl. haha!

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.