Breastfeeding Part 1

Ok akhirnya sampai gak hajat nak tulih entry pasal breastfeeding - one of the most memorable experience for the 1st time mother like me. Betul tak mommies? Rasa bahagia kan bila baby dok setempek kat breast kite. Especially bila baby tertido manje lepas breastfeed. Huhu...

Ok, to start with, masa mengandung saya memang ade pasang niat nak breastfeed baby. Kalo tak, takdenye saya pegi beli breast pump Medela Freestyle yang harga seribu lbih tue. Memule gusar gak nak beli Medela Freestyle tue, sebab takut beli mahal2, tak keluar susu, membazir jek duit. Sebab dengar cam ramai jek mommies yang tak dapat breastfeed baby sebab susu sket, takde susu langsung, etc.

Tapi, saya juga set mind yang saya takkan sangat saiko pasal breastfeeding nie. Yelah, bak kate Kak Anne yang saya still ingat till now "MOTHERHOOD IS NOT MEASURED BY NORMAL DELIVERY OR BREASTFEEDING" Ha amik ko! Dahla caps lock, bold lagi, merah plak tue. Hahaha!

Sebab cam ramai jugak yang terlalu high expectation pasal breastfeeding tetibe bila aral datang melintang, jadi frust yang keterlaluan. So, philosophy saya simple jek. I'll prioritize the breastfeeding first, tapi kalo ade aral melintang kat memane, I'm going to be fine if terpaksa campur formula milk. Takmo saiko2 sangat. Mama breastfeed saya kejap je kot, pastu gi bantai kasi susu Fernleaf sampai tadika, jadi orang berguna gak saye. Haha bajet!

To be honest, knowledge saya pasal breastfeeding sangat limited and saye plak ntahnye, malas plak nak buat research lelebih. Kondisi saya masa pregnant kan agak mencabar, so cam tak larat nak study banyak pasal motherhood, termasuk breastfeeding. So to those yang dah ade experience, appreciate sangat if korang dapat share knowledge ek? Mmmuah mmmuahs!

Ok back to my experience. Masa 1st day beranak tue memang baby Irfan 100% diberi FM (formula milk) since saya kan beranak ceaser. Memang tak konfiden langsung boleh breastfeed Irfan on the 1st day tue. Memang nak try tapi takut nanti mati kelaparan budak tue. Huhu...

Tapi Col. Asia punye polisi adelah sangat best, sangat mesra breastfeeding. Haha! Everytime diorang nak kasi Irfan FM, diorang akan masuk wad dulu tanya either nak breastfeed ke tak. Kalo tak diorang mintak permission untuk kasi FM. And diorang kasi FM pun pakai sudu. Polisi diorang jugak adalah tidak memperkenalkan puting botol susu kepada baby sebelum kenal mommy nyer yang original. Huhu...

2nd day saya dah terover aktif yang saya cakap siap bleh beranak lagi sorang (haha cakap je lbey, takmo lagiii) so 2nd day tue dah start practice breastfeed. 3 orang nurse datang tolong buat tutorial and demo. Haha! Diorang ajar cara positionkan baby, cara nak latch, cara nak hold breast, etc. Owh dah hilang rasa malu sebab dah terlalu banyak dimalukan pada hari pertama beranak (sila refer entry pengalaman bersalin ceaser. huhu...)

Irfan nih, lahir2 je kan, mulut dia dah terkumat kamit nak mengunyah. Ramai orang gelak bila tengok gelagat Irfan dalam nursery after a few hours dia lahir. Nyotnyet nyotnyet mulut dia. So bila 1st time try breastfeed dia, memang mulut dia dah otomatik bleh latch dengan cantiknya.

Cuma 2nd day tue susu belum keluar lagi la and saya pun belum ade effort nak mengeluarkan susu time tue. The only effort adalah suruh Irfan stimulate jela. Owh ya, Irfan sangat malas bukak mata, tapi time mulut dia melekat kat breast mama dia, mata dia terus terbuka besar bulat. Selalu camtu. So kalo nak tengok mata Irfan, kene selalu tempek dia kat dada. Gatal yer awak Engku Irfan Isqandar... Huhu...

3rd day pun sambung ajar Irfan breastfeed, nak suh stimulate. And 3rd day tue dah start kuar susu sket2 tapi sket sangat la. Masa tue, yang kuar adalah colostrum. Sangat pekat and kaler kuning. Bila dia kering jadi cam gam kering tue. Abih mulut Irfan putih2 sampai kitorang gelak2. Colostrum memang sangat bagus tapi bape titik jek kot yang keluar sekali sedut, so konfem tak kenyangla Irfan. Makanya 3 hari Irfan hanya bergantung pada FM semata2.

Hari ke-3 jugak kami detect Irfan kene jaundice (sila refer pasal Irfan kene jaundice plak) tapi since reading dia baru 10.5 (below 12 which is ok) kami rilek2 lagi la. Esok tue hari ke-4 bila tau reading Irfan naik 15.7, haa barula kelam kabut saye dibuatnya. Doctor and nurse cakap the best medicine for jaundice nie adalah susu ibu, selain dari phototherapy treatment. So diorang advice saya try breastfeed Irfan.

Before kene jaundice, feeding frequency Irfan adelah setiap 2 oz setiap 3 jam, which means 3 jam sekali nurse Col.Asia akan spoonfeed dia dengan FM. Tapi bila dah kene jaundice, Irfan kene selalu hydrated, so frequency dia dah jadi 2oz 2 jam sekali.

Soon after Irfan dah kene letak bawah lampu, mama macam some sort of pressure saya sket pasal breastfeeding. Takdelah pressure directly, cam indirectly la. Dia cam tanya, nape susu saya sket la, nak panggil tukang urut tolong urut breast la...Saye time tue tengah emo2 nangis lagi pasal Irfan jaundice jadi cam makin tertekan. 

Pastu tiap kali nurse masuk, mama akan tanya nurse cemana nak banyakkan susu badan, etc. Saya tau niat mama baik, sebab sayangkan cucu sulung dia tapi beban tue rasa jatuh kat bahu saya sorang2. Perasaan tue rasa macam I'm the only solution to cure Irfan but I couldn't do it. Seriusly rasa cam loser gila hari ke-4 tue. 

Ade berbelas2 nurse yang jaga saya sepanjang saya stay kat Col. Asia tue, mostly tukar shift jek dapat nurse lain. 1 shift ade 2-3 nurse sekaligus. Daripada berbelas2 nurse tue, ade 2 nurse yang berjaya buat saya tension sepanjang 6 hari saya stay kat Col.Asia tue. 2-2 nurse nie kasar gila. 

Masa mama tanya nurse pasal cane nak banyakkan susu, boleh tak nurse dia pegi tarik nipple saya cam tarik tudung botol kicap. Pastu perah breast saya macam perah span. Sakit yang amat. Banyak kali plak diorang ulang buat camtu. Tindakan refleks saya 1% lagi tinggal nak tumbuk muke nurse tue sambil cakap "Sakit laa bodoh" tapi alhamdulillah saya berjaya convert perasaan tue kepada meraung sambil sebut "Sakit la nurse" jer... Lagi la emo saya dibuatnya haritu. Huhu...

Lepas dah bertenang sket, baru saya memulakan aktiviti mengepam susu. Baru terhegeh2 nak baca manual cara nak assemble breastpump Medela Freestyle tue. And alhamdulillah sangat membantu proses saya membekalkan susu ibu untuk treat Irfan sepanjang jaundice nyer treatment tue. Thanks a lot Medela Freestyle! Details akan disambung dalam Part 2. Huhu...


8 comments:

jengae May 31, 2010 at 4:23 AM  

OMG horrornye cerita nurse kasar menarik mcm tarik tudung botol kicap tu..
geram geram!! kau ni sopan sgt la..org kasar patut dibalas kasar.
ko refleks ar tersepak dia ke..terketuk pala dia ker wakakaka..
dgn ucapan..
"opppss sorry..refleks..saya tak boleh terkejut2 ni..."

omg aku sgt ketinggalan entry2 kau..ni aku dah kerja mlm baru aku blh baca..ok kunaz.send my kiss and hug to baby irfan...muahs2 xoxo

f a i z a h 's May 31, 2010 at 1:08 PM  

ahaha...cam kelaka...tarik tudung botol kicap...adeii...sgt sakit...faizah blaja/buat sndiri nyusukan aisya...smpai melecet nipple ok~! n hasuna rekemen nursing cream cocoa butter palmer... n its helps...alhamdulillah... arituh kalut susu xbyk skrg ni smpai bengkak2 susu n demam lak... mcm2 cabaran nk bf ni kn? nk pump mcm xleh sbb nipple da melecet...sakit...huk3...

kunaz May 31, 2010 at 4:16 PM  

haha mangkuk ah ko jengga. makin mengapi2kn aku plak. haha! btw yg ms tarik cam tudung botol kicap tue leh thn lg sbb ms tu awal2 tgh xde susu lg. tue nurse A yg buat. yg nurse B yg perah breast aku tu yg aku hangin. ms tu aku tgh engorge ok susu dh byk bratur nk kuar. engorge sesaje pn dh sakit. nie kene perah time engorge, ko bygkn la. huhu...

faizah. ha'a dr mattu mmg ade kasi nursing cream tu kt kunaz 3 days b4 kunaz operate. best kn dr mattu. huhu.. tp org ckp lg cpat baik kalo kte sapu susu badan kte sndiri kt nipple tu sbb ade antibiotik.

[Zaza Azlan] May 31, 2010 at 9:52 PM  

adekah nurse yang kasar tu bermula dengan hurup A? [takbleh sebut nama, nanti dr roland baca blog ko mati aku]

kunaz May 31, 2010 at 10:50 PM  

hahaha! YERRR!!!! abih dgn urup G ye dak? haha! huikss ade possibility ke dr roland mattu membace blog pesakitnye? haha

Thara June 1, 2010 at 9:15 AM  

omg kunaz, gile horror nurse yang ganas tu! lodge a complaint about the nurse la kunaz! ntah pape lah. haish.

anyways, yes, breastfeeding mmg byk cabaran. and i still envy those yang susu membuak2 sampai bole teros bfeed their baby sampai 2 tahun. i still bfeed aydein till now, tapi susu tak lah sebanyak dulu. sighs. anyways, hows breastfeeding going on for u? irfan dah pandai patch? and one more thing, masa dok pantang ni kan susu tgh banyak. i suggest that u start pump & store susu banyak2 when u start working nanti! i nyesal dulu tak buat mcm tu. so for the next baby, insyaallah i will keep in mind to do it! :D happy breastfeeding!

Hida Naza June 1, 2010 at 12:19 PM  

masa pantang susu byk compare lepas 44 hari. buat stok byk2 ok. minum air suam kena banyak. selalunya bila dah masuk keja akan stress jadi bila time mengepam tu tak bleh stress. lupakan segala masalah.

kunaz June 1, 2010 at 6:30 PM  

x terpk lak nk komplen pdhal isi jek feedback form b4 nk check out. maybe bcoz of other berbelas nurse yg ok kot, so x ingat sgt dh 2 yg spoiled tu. huhu..

irfan dh terer latch sjak 2nd day lahir lg tau. otomatik. cuma ade 2 time dia ade nipple confusion sket (refer part 2). now alhamdulillah breastfeeding dh sgt smooth cuma tinggal nk tambah amount susu jek. anyways thanks thara!

dayah, kunaz dh slh konsep rupenye. kunaz ingat lps pantang susu bleh jd makin byk since byk bende yg dh leh mkn. now cam x cukup mkn sbb byk sgt pantang mkn. huhu...

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.