Tukar Department

Orait nak membebel lagi and I wish this is going to be my last babbling about my job (coz there are certain people out there who are trying to find reasons to make my entries as an issue). Ok, one update that I missed out here is that I was required to be transferred to the other department.

Main reason of coz lah sebab my husband yang keje for BWE's contractor. Takut conflict of interest lah kononnya. Ceritanya begini. Once saye dapat masuk SKO nih, I was struggling real hard to bring my husband here too (masa tue baru tunang lagi).

So, our old BD dulu pernah lah berkata begini "To those yang ade fiance, come and see me. I'll help you to bring your fiance here" (soo sweeett) sebab alasan takmo ade orang mintak transfer atas alasan ikut husband. Makanya saye pun pegilah jumpe hantar resume bagai. I trusted him so much. Berbulan2 berlalu takde dengar berita then saya naik jumpe manager HR sendiri and he said my hubby's resume never reach him. Haihh...

Dipendekkan cite, struggle gile lah nak bawak hubby datang sini. Hanta resume kat macam2 department. Almost half a year membazir masa menanti harapan yang tak pasti. Last-last hantar resume hubby kat Delcom. Tak sampai 2 minggu, terus kene panggil interview. Pastu tak sampai sebulan terus dapat keje. Alhamdulillah....

Pastu pegi la jumpe HR bitau condition saya yang my husband is working for BWE's contractor. HR cakap no problem, I just have to declare. So dah buatlah seme surat tue and dah fine la seme bende.

And one weekend, Raymond (my big boss) asked me to replace him to attend meeting with BD on Sunday. Seme SKOMC that day tetibe saye seketul staff bawahan, makanya tentulah menarik perhatian. Masa meeting tuelah BD tau yang my hubby's working for Delcom (dia tanye saya jawab jelah, lepas tue ade a few marah saya nape saye jawab berterus terang sangat. haha!) And masa BD tau, dia just buat lawak2 comel suruh jangan bergaduh ala2 client-contractor kat rumah. Huhu...

Sedar2, next few days, Raymond told me that BD wanted him to transfer me out. You see, asal2 nak bawak hasben datang sini, sekali saye yang dihalau keluar. So, sebagai manusia biasa, respon pertama mestilah bengang kan. Bulan March Raymond bitau saya pasal nie and dia cakap earliest saya akan tukar department would be on April.

Memang terkejut. Sedih pun ade. Balik rumah saye drive kat tempat lain dulu lama2 because I was crying masa drive tue. Takmo sampai rumah hubby tengok saya nangis. Nanti dia akan rasa guilty sebab dia akan rasa dialah punca saya kene transfer. Almost a week la bengang and takley terima hakikat.

But then lepas tue dah okay. You know me, I have a strong faith in hikmah. So doa saya if ini yang terbaik buat saya, proceed jelah but show me some good reasons so that I can feel good about it. And alhamdulillah I manage to discover some hikmah out of this thing (this one biarlah saye and husband je yang tau) . And yang paling kelakar, now I'm soooo looking forward to be transferred. Haha!

So, korang imaginelah. I was expected to be transferred on April. Now dah nak masuk Ogos takde khabar berita lagi. Rumours said dalam bulan Oktober. Yelah, dah tau nak pindah kan, malas lah nak rajin berlebihan sangat kan. Tapi takde la tahap saya demoralize sampai tak buat keje langsung. It's just saya tak seagresif dulu dalam bekerja and dalam effort nak mendalami pasal BWE.

Tapi tuelah, makin nak pindah keje makin banyak datang. Dahlah tengah malas. So bila buat keje tak ikhlas nie rasa penat berlebih2 plak. Haha! Pastu makin banyak new responsibilities (it should be reduced) So, tugas saya kat BWE now hanya habiskan keje-keje yang berlambak. If tak habis sambung esok2. Dulu ade gak wat balik rumah siapkan kat rumah. Heh!

So kesan daripada kejadian di atas, lately saye selalu emosional kat ofis. Ofismate buat salah sket memang kene sound direct ah. Dulu pendam2 gak la ngumpat2 kat belakang. Now main lepas jek sampai ade yang cakap saye suke cari gaduh now sebab asek sound2. Heh papelah, janji lepas dah sound saye lega and tak pendam pape dah.

Yela mane tak geram, lately cam ramai plak yang lepas tangan and takmo cooperate. Sayelah yang jadi span yang tukang absorb department lain marah2. Tapi time diorang memerlukan, saya kerja keras nak tolong. Time ade miting yang memungkinkan BWE kene bambu seme hilang entah ke mana. Tinggal saye and Asraf dua ketul bersilat gayung menepis segala rintangan. Wahaha!

Pastu ade satu miting nie. Si A penah kene bambu masa miting. Next meeting terus dia tak gi. Dia anta saya and si B. Pastu one time tue si B kene sound dalam 60%, saya plak kene sound dalam 40% tapi bile balik ofis dia gi jaja kat satu ofis cakap miting tue horror sebab saya. Damn! Nak cover malu kene sound, gi jaja salah sebab saya plak.

Next meeting saya saje takmo pegi, nak biar si B pegi sorang2. Majukla konon tapi dia tatau saye majuk. Gelabah nak mampus si B ni bile saye takmo gi. Siap plan nak gi tempat lain lagi sebab takut gi miting sengsorang. See! Dia cuma nak saya ada so that bile kene marah, sayalah yang tukang tanggung. Tapi sebbaik la ade sorang planner tu ganti saya pegi miting teman si B.

And next miting plak tinggal saye jek planner kat BWE nie so no choice memang kene ajak saye gak. I said no, cam bese gelabah lagi. Yer nampak selfish but I'm learning to say no. Saye nak dia belajar terima hakikat yang keje kita bukan hanya marah orang, tapi kene marah jugak. Nie saye dah bosan kene marah lah ni yang saye jadi marah2 orang plak. Haha! And I'm pretty sure akan ade yang tak suke. Takpelah... To Cena my x-roomate, aku dah pandai marah orang now ok! Haha! (dia suh bitau dia bile saye dah berjaya marah orang)

Okay dah habis membebel. Back to my husband. Even dah jadi cani, saya tak rasa menyesal or rugi pape. Ramai gak yang cakap nanti saya akan rugi RM500 teknikal elaun bila dah tuka skill group. Takpelah, I can earn more than that per month through my side business. And the most important thing is, dulu saya bukan berjuang untuk bawak my hubby masuk SKO, I was fighting to bring him near me, no matter what company he'll be working for.

And luckily he works in a good company walaupun ade certain yang suke buruk2kan hubby's company. Beselah tue, keje mane yang takde politik dalaman. Hey, I'm listening to both sides and I know how to judge. Setakat yang saya observe, starting from hubby's level up to his wireline manager, they are doing their jobs honestly. Enough for me to let him stay there. Oklah, wish me luck in my new department. Huhu...


2 comments:

nurhasuna khalid July 30, 2009 at 5:00 PM  

haha..kelakar pun ada baca bebelan ko. Weh, diakui sejak keje aku pun dah jadi garang dan suke jek sound direct...kalo tak wat camtu asik makan ati sorang2 je lah...so kita lepaskan aja~
chayo2x~

kunaz August 4, 2009 at 11:15 PM  

haha! eherm2 suna.. rasenye garang sebab bende len kot. haha! ha btul tu, tak elok gak makan ati sorang2 jek. makan ati orang lain plak. haha!

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.