Need Opinion

Rase nak mintak pendapat dan nasihat dari sesiapa yang sudi share opinion. Ape korang akan buat if korang berada dalam situasi ini...

Anda diajak join satu program (assume ala-ala MLM lah) oleh member baik anda. Anda cakap "Oklah, I will join but bukan dalam masa terdekat. Tunggu ada masa and bila cukup duit" And then tetibe member anda tue register nama anda pakai duit dia dulu secara diam-diam tanpa bitau anda. Bile dah register baru dia bitau and cakap anda boleh bayar balik bila dapat duit hasil income dari program tue.

Dipendekkan cerita, program tue tak berjalan langsung. Dia takde income and anda pun takde income. So, perlu ke anda bayar duit yang dia registerkan nama anda itu? It's not a small amount during that period (RM700++ if tak silap)

Ade gak tanye a few orang dulu. Ade yang cakap takyah bayar sebab kire cam takde akad yang sah ape ntah, lebey kurang gitu ah. Lagipun dia cakap bayar pakai duit income program tue, which was zero income. Tapi yang saye rase tak best sebab saye dah amik seme barang and kit yang dapat masa dia registerkan name saya. So kire saye assume saye bayar untuk barang yang saye pakai tue lah.

Ade gak orang advice suh bayar half jek so that adillah 2-2 tak dapat pape and 2-2 sama rugi. Huhu.... Ntahlah. Yang penting saya dah clearkan seme hutang tue untuk rasa tenang. Cuma nak tau gak dari segi logik, kepatutannye or even hukum dia macam mane. Huhu...

2 comments:

Ashraf.K June 20, 2009 at 1:50 PM  

Ever heard of money game?

Z opened a scheme.

A pay 100 bucks.
B pay 100 bucks.
C pay 100 bucks.
...
...
..

Z used B's money to pay back A (in term of dividend)

Z used C's money to pay back B.

And the list & sequence goes on. Cakap la camne pun program tu bleh generate duit, aku bleh gerenti dlm 4 tahun akan lingkup. Dan sesungguhnya yg paling untung ialah orang2 yg join awal.

For Heaven's sake dont join such programmes. No easy way to get rich kk?

So my advice is dont pay him/her.

1. Ko tak suruh dia sign up kan nama ko.
2. Dia buat senyap2, which is very very immoral.
3. Kit yang dia bagi tu ko ada pakai ke? Aku rasa ko x penah pakai kot. Sbb biasa barang2 camni mmg xde guna sgt.

Aku bukannya experienced sgt, tp aku folo news bende2 camnih. And I'm rolling on the floor laughing when 3 big company's fund seized by bank negara last year. Hundred of millions RM. Even orang yg buat solat istikharah kat mekah invest 200k duit epf dlm program tu pun ke laut gak duit dia.

So xyah la bayar. Sekian terima kasih.

p/s: yeah hobi aku skang tulis komen panjang2...haha

kunaz June 20, 2009 at 3:58 PM  

astaga. ni komen ke novel? huhu... utk mjwb soalan ko, aku amik and pakai seme brg2 yg aku dpt sempena registration tue. tu yg buatkn aku bsalah if x byr. so aku byr. huhu... tp horrorla cara pembayaran aku. a few years br complete sbb aku cam xrela sket byr bende atas angin. huhu...

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.