Update From Peninsular Part 1

This is my hot updates from peninsular. Hot update? Haha! Yeahh it was pretty hot actually, but it's been days so dah cool dah sesket. Ok, this might be long. If tak sempat update, maybe akan ade part 2 part 3 cam bese. Hehe...

Saye kat Awana Kijal now, do refer the previous entry, talking about my December movements. The feeling is so nice since this is my 1st time travelling takyah penatkan badan dan otak untuk prepare presentation and meeting materials. Esok and lusa pegi dengar talk jek. Hehe.. Okay, mari sambung update.


Presentation during BWE-SSI Workshop

So, I was the lucky-unlucky person who was chosen to be the presenter on behalf of BWE during the workshop. Unlucky because I was loaded with mountains of workload pastu tambah plak nak prepare presentation materials nih. Banyak siot!

Lucky because by doing this saya dah belajar sangat banyak bende, dah cover almost all parts of BWE operation walaupun setakat surface jek. I was required to analyze the 2008 wireline performance, identify available resources for 2009 and plan ahead BWE nyer operation for next year. Kene deal dengan kontraktor dulu, kene belek2 contract, kene jumpe banyak orang tanye macam2, kene marah byk2.. Haihh...

So dipendekkan cerita, saya amik masa 2 minggu prepare untuk task nie. Buat slide sampai nak termuntah2 till trainees pun perasaan saya cam dah bengong2 sket spanjang minggu tue. 2 days before the workshop, kene buat dry run dulu. Semua staff BWE attend sebab nak kasi input expecially constraint at each field. Input tue saya kene include dalam presentation tu nanti.

Flight saya Rabu petang. Present pagi Khamis kat KLCC. Rabu pagi tue tetibe pendrive saya crashed sebab virus. Slide yang saya dah edit seme hilang. Stress gile. Pagi tue dengan tak sengaja saya dengan selamba je pegi jerkah sorang senior operation yang seme orang takut dengan dia kat BWE nie. Dia memang suke cakap kerek2, pedas2 dan menyakitkan hati. Normally if saya nak marah dia balik, saya buat dalam bentuk lawak so that jadi double meaning. Up to him nak paham yang mana. Tapi pagi tue, takde lawak2 dah, straight forward jek marah dia soon after dia tanye soklan dengan kereknya. Ganas jugak saye rupenyer...

So, sepanjang kat airport + dalam flight keje saya dok buat slide jek. 1st time saya tak tidur dalam flight sepanjang 2 jam journey tu. Saya stay kat Traders Hotel. Malam tue all out buat balik slide. Siap anta SMS warning kat Gan pakse dia jangan tidur selagi slide saya tak siap. Owh, kami datang berlima tapi 5-5 dok hotel lain2. Haha! Tak kuar makan, order dari hotel. Kuewteow dia RM25 sepinggan. Nak save masa nyer pasal.

Kul 12 malam tertido tanpa sengaja. Sebbaik terjaga kul 3.30 pagi. Sambung buat slide till subuh. Even masa nak start present sempat edit a few lagi. Pegi KLCC tak sempat iron baju properly. Berkedut2. Muke pun tak sempat mekap cun2. Tudung senget benget. Buruk sungguh.

Tapi alhamdulillah, dengan izin Allah, the presentation was good! Raymond and Iskandar puji2. Masa lunch diorang pegi makan kat Chakri Palace. Saya cam takmo join sebab seme boss2, saya sorang lak tue perempuan. Saya sembunyi2 takmo ikut, sebab plan nak pegi shopping kat Suria. Sekali Iskandar datang cari and heret saya join lunch sekali.

The food was superb! Silalah try! Raymond said it was one of the best food he ever tasted in life. Sangat lawak sebab food sangat pedas and orang lain seme berpeluh2 kat muka. Tapi Raymond berpeluh atas kepala. Muka mantain jek. So, tiap kali dia amik tisu lap kepala, saya tergelak sampai nak terkeluar food. Haha!


Teksi Jahat!!

Since takde airport kat Ipoh, terpaksa amik bas dari Pudu untuk ke Ipoh. Saya amik teksi dari Traders Hotel, tapi teksi under hotel dah habis so kene gune teksi2 jalanan. Dapat drebar India. Awal2 dia tanya macam2 soalan hint. Memule ingat nak ajak borak, tapi rupe2nye nak korek saya ni local ke tak so that senang nak tipu.

Biasa lalu jalan mana? Saya jawab tak sure tak pernah nak tengok teksi lalu jalan mana. Biasa tak jalan KL? Saya jawab tak sangat. Harinie jam luar biasa. Saya respon cakap oyeke. KL-KLIA naik teksi tak sampai sejam, kami charge RM90. Saya respon cakap oyeke. Let say nak sampai Pudu makan masa sejam, how much you mampu bayar? Saya jawab saya bayar ikut meter. You tau tak teksi KL nie if time hujan2 and busy camni diorang dah tak kire meter? Saya jawab tatau. Teksi saya naik seme pakai meter.

Dipendekkan cite, dia mintak harga double meter tue. And I said okay. But then, I realized that dia pusing2 area KLCC tue jek almost 30 minit. Bodoh. Dia pusing area hotel2 dekat KLCC cam Concorde, Corus seme tue. Sah2 laa saya tau sebab memang penah stay sana. Tapi tatau nak buat cane. Cam terpaksa biarkan diri ditipu. Then SMS hubby cakap "Teksi nie tengah tipu saya but I don't know what to do" Then hubby called me immediately asking cane dia tipu saye. I said

"Saya kenallah tempat2 yang dia pusing nih, dari tadi lagi nie"
"Ayang tau tak KLCC-Pudu tak jauh mane?"
"Tau, tapi nak wat cane"
"Ayang amik no plate kete dia and nama dia nanti kita buat aduan"
"Boleh buat aduan ke sayang? Nak adu kat sape. Cane nak check nama driver"
"Dia tampal kat dashboard" (saya pun jenguk2 dashboard)
"Takdela sayang"
"Takpe, amik nombor plate jek"
"Ok2, thanks sayang. Nanti dah sampai Pudu saya bitau. Bile ntah sampai nie. Dah dekat sejam tak sampai2 lagi nie"

Rupe2nye drebar keling tue boleh tangkap isi perbualan kami tadi. Tetibe dia cakap "Dik, takpelah tak payahlah bayar double. Ikut meter jer. Saya pun dah silap gune jalan ni" Haaa tau pun takut. Whatever laa.. And I just said ok. Cam kerek kot di mata drebar keling tue.

Lepas tue tetibe dia cakap minyak dia dah nak abih, terpaksa drop saya kat sini. Dia suruh saya tengok meter dia and bayar ikut meter. RM47. Tue tak sampai Pudu lagi tue. Dia cam nak kenekan saya balik sebab dia cakap "Adik tau kan jalan kat KL nie. Jalan sket lagi dari sini sampailah Pudu tue" Pastu dia dok repeat ayat "Adik kan tahu jalan KL" tue banyak kali. Cam nak sindir ah sebab dalam fon tadi saya cakap saya tahu tempat2 yang dia pusing tue.

Disebabkan malas nak cari pasal saya cakap ok and turun. Rupen2 nye jauh gile lagi kene jalan nak sampai Pudu. Ntah mana2 dia drop saya, terpaksa tanya 3-4 orang untuk sampai Pudu. Sorang tue siap cakap lagi, "Nie dah jalan belakang nie" Dahlah hujan, banyak barang nak angkut, pakai baju kurung plak tue. Kesiannye kat diri sendiri.

Tapi, di sebalik ketensenan tue, saya sempat overexcited sebab masa dalam teksi, hubby call bitau dapat offer keje kat Miri dah. Waaaaa sukernye sayerrr!! Will explain later in the next part.


Bas Giler!

Sebbaik sampai2 Pudu jek terus dapat bas. Tapi ya rabbi, bas tue buat stail bas ekpress jarak jauh plak. Berhenti minum sejam! Lepas tue, sempat lagi gi basuh2 bas. Sejam lebih membazir. Ramai yang tensen kat dalam bas tapi takde sorang pun yang mampu pegi sound. Seme bersabar jek sambil membebel2 dengan orang sebelah. Kul 12.30 tengah malam baru sampai Gopeng. Hubby dah tunggu kat sana sejam yang lalu sebab estimate normal duration untuk bas nyer journey. Sian suamiku. Huhu...

Kesimpulannya, nasib saya up and down. Down sebab kene redo slide. Up sebab presentation best. Down kene tipu dengan drebar teksi India. Up bile dapat tahu hasben dapat keje Miri. Down bas delay. Up dapat jumpe hasben! Hehe... To be continued...

4 comments:

Qurratul^Aien December 16, 2008 at 9:30 PM  

Salam...
Adventure rasa baca cite kunaz neh...ehe...sume tuh pengalaman kan? ^_^

Zsa Zsa December 17, 2008 at 8:54 AM  

whoa...adekah itu selepas ko jumpe aku tuh? cisnye soo detailed that ko x mention pertemuan kite! haha. *kidding
congratsss!! hehehe...menumpang gembira..haih..adekah pasni aku akn tgk post gedik2 ko bsama naz?huahua

Na December 20, 2008 at 8:00 AM  

humm UTP batch bile ni eh?

kunaz December 20, 2008 at 9:38 PM  

eh laaaa... faezah ke? mati2 ingat ain junior x-osmet tue. haha! ade blog rupenye. nape ade 2 ni faezah? mane 1 yg valid? heh..

iman, sabo2. aku ltak dlm part 2. haha. macey2 tp aku rs ayat ko cam salah jek. asal aku nk gedik2 dgn naz? haha!

aaa.. mine is may'02. ni na batch mane ek? heh

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.