Stress at Work?

The thing about my work is, tiap kali dapat task saya akan stress sebab:

1) Saya kaget sebab tatau pape pasal task tue
2) Orang tak ajar and expect saya belajar sendiri
3) Boleh nak belajar tapi tiap kali dapat task, dateline dia konfem pendek and most of the time clash dengan task lain

Tapi tiap kali lepas dah setel seme tasks tue saya akan rasa puas hati dan gembira. Pastu tak sabar nak dapat next task. Bile dapat next task, stress balik. Bile siap task happy balik. That's my work cycle.


Bende lain yang buat saya stress kat tempat keje adalah:

1) Orang asek push suruh catch up fast sedangkan mende yang nak catch takde. Kene cari sendiri, and nak cari tue sah2 makan masa kan.
2) Saya tak penah ade background pasal petroleum langsung, so seme terms are new to me. Cuak and kaget bila tatau banyak bende tapi kene buat banyak bende yang tatau. Eheh, betul ke ayat nie..
3) Orang dok ukur outcome instead of progress and usaha nak dapatkan outcome tue. Dah memang takdir saya nie dari dulu kene work hard just to get a small outcome. So tensen gak ah bile orang asek dok measure outcome jek sedangkan kita dah sacrifice banyak bende untuk dapatkan outcome tue.
4) Dah jadi budak baru nie, sah2 ramai cari untuk join macam2. YPC la, Borneo Games la.. Saya join jek sebab taknak kecewakan orang + memang suke beraktiviti. Tapi ade ofismate sound bile saya join mende2 tue. Suh saya fokus keje je.


Saye actually tak suke buat bende if saya tak paham and redi but now saya terpaksa ubah mindset tue. It's all about mindsetting. Lepas dah kene a few times, cam dah get use dah. Contoh, dah beberapa kali dah saya diinform saya kene pegi meeting + buat presentation just a few hours before mende tue start. Paling teruk setengah jam sebelum, masa tue material nak present pun takde langsung + tak paham pape pasal mende nak present.

And then, masa meeting dengan BD, mindset saya semakin kuat. BD said we have to enjoy all the tasks given by our superior. Yes true, I should enjoy my work. Kadang2 saya nie terlalu perfectionist. Seme bende nak tahu and paham in s short time. Sebab tue stress kot.

So lepas nie maybe I'll take it slowly and steadily and hoping that diorang akan paham and help me progressively. What they are doing now is just leaving me there berdikari sorang2. And saya pulak tengah berserabut dengan hal personal lagi. Baru masuk keje, banyak bende tak stabil lagi. But now saya cam dah boleh cope sket2 so hopefully I'm getting stronger day by day...



0 comments:

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.