Tunang : Perlu Ke? Part 3

Mari cepat2 abihkan tajuk nie, nak tuka topik lain lak after this. Hehe... Ok, part 3 nie saye nak share buah fikiran yang terbit dari otak saye regarding engagement.

Engagement is not compulsory in Islam. It's just a matter of tradition but it's not a bad tradition at all. Pada saya, bagaimana majlis pertunangan itu dijalankan tidak perlu dijadikan isu. Yang perlu difikirkan, nawaitu kite terhadap pertunangan.

1st, honestly, saya mahu bertunang kerana nak buktikan yang hubungan kami bukan main2. Yela, Zak selalu hantar saya balik Terengganu. Bila jiran2 tanya sape, cam tak best nak jawab "boyfriend". Saya kurang gemar dengan term boyfriend di kala zaman couple dulu kerana pada saya ia tak melambangkan keseriusan. So, now baru rase best bile orang tanye, saya akan jawab "Nie tunang saya" dengan hati yang berbunga2. Hikhik gedik...

2nd, pada saya juga, bila dah bertunang, kite macam dah mark starting point ke arah alam perkahwinan. So, bila dah bertunang, dah boleh start merancang hidup berkeluarga dengan serius. Kalau tak nanti tak sedar masa dah berlalu and kite masih di takuk yang sama.

3rd, seperti yang saye pernah cakap, soal kahwin nie bukan soal antara suami isteri jek. Ikatan suci nie akan melibatkan keluarga dari 2 belah pihak. So, seelok2nya biarlah 2-2 pihak boleh terima each other. So, masa bertunang nie la family saye berpeluang nak kenal family Zak, dan alhamdulillah memang after bertunang nie ikatan kekeluargaan antara kami jadi semakin rapat.

Saya panjangkan pemikiran saya tentang tunang nie. Saya try figure out punca2 orang yang gaduh2 and bermasalah time tunang seperti yang saya selalu dengar. Here's what I'm thinking - It's not a bad thing at all. Bagi saya, bile kite putuskan nak bertunang, kite telah decide yang kite akan kahwin dengan pasangan kite tue. Kahwin tue mulia. Tapi perkahwinan tue tak semudah yang difikirkan. Akan ada ranjau duri. So...

MUNGKIN masa bertunang la Tuhan nak tunjukkan pada kita, mampukah kita handle sebuah perkahwinan sedangkan bertunang pun kita tak boleh handle?

MUNGKIN juga Tuhan nak suruh kita revise, betulke pilihan kita? Kadang2 cinta itu terlalu buta sampai kita tersilap perhitungan dalam membuat keputusan.

MUNGKIN juga itu satu bentuk latihan yang Tuhan berikan sebagai persediaan dalam mendirikan rumahtangga. Yela, kalau tak pernah bergaduh, tetibe bergaduh masa kahwin, takleh handle, then berlaku perceraian. Kan tak best bunyinya tue. So, kalau gaduh masa tunang tu, at least kita diberi peluang untuk belajar cara nak bertolak-ansur dengan pasangan. Tuhan tue Maha Penyayang. Dia tak mahu hamba2Nya bermasalah dalam perkahwinan.

MUNGKIN juga niat pasangan yang nak bertunang tue tak ikhlas. Jangan bertunang sebab nak menunjuk2. Jangan bertunang sebab nak suruh member2 jeles. Jangan bertunang sebab jeles (yg negatif) orang lain bertunang. Semua bende yang kita buat tu, niat kena betul. It's all coming from the heart. Kalau tak, takdela Allah nak bersihkan hati Rasulullah s.a.w dgn air zamzam. Belajarlah mendidik hati....

Ramai yang cakap majlis tunang saya dulu meriah macam majlis kawen. Huhu... Takdela, for your info, masa kami bertunang haritu, ramai sangat kawan2 mama saya yang sponsor macam2. Alhamdulillah, murah rezeki time tue. Tirai yang korang nampak cam pelamin tu, baju tunang, a few hantaran, barang kemas, etc. semua orang sponsor.

Total jemputan pon semua sekali tak sampai pon 30 orang. Tue pon semua family members. Majlis kami meriah dalam kesederhanaan sahaja. Lagipun, kehebatan photographer perlu diambil kira. Sebab tue nampak grand. Actually, sederhana jek. Hehe...

So itulah pendapat2 saya terhadap pertunangan nie. Anggaplah pertunangan nie langkah pertama dalam perkahwinan. Tak kesahlah cane bentuk pertunangan tu, yang penting niat kita ikhlas untuk mengikat ikatan suci tue. So, kepada yang bertanya, sorilah sebab now baru dapat explain. Save the best for the last. Hehe.. Makanya, the end...

8 comments:

~lalala~ December 9, 2007 at 1:17 PM  

ooo kunaz... sbelom ni aku malas nk tunang sbb nk save duit maa.. simpan utk kawen, bley wat grand2.. bley mintak hantaran grand2 sket.. haha!

tetapi, setelah membace lunas2 pendapat ko, trase plak nk btunang.. wahahaha! so, ko get ready la beg mekap ko tu la ek.. mn tau sok luse, bln dpn bln dpn dpn ke, aku panggey ko mekap.. he he he

kunaz December 9, 2007 at 10:09 PM  

mak aih! bunyi cam dkat sgt jek nih. patutla jari aku rs gatal2 nk pgang berus mekap lately. hahaha! ok intan,pape nnt roger jek aku. haha

Anonymous December 11, 2007 at 10:55 PM  

saya merupakan salah seorang pembaca setia hasil tulisan cik kunaz. secara jujur ingin saya katakan yg saya mengagumi hasil pemikiran dan penulisan anda.

saya mula mengenali blog cik kunaz dari search engine, saya ingin mencari explanation ttg satu persoalan dan saya dapat explanation itu dari blog anda. tq. apa yg boleh saya katakan, pemikiran anda tidak dipengaruhi oleh faktor2 lain selain diri anda sendiri.

dan entry ini adalah one of the best idea of yours. saya suka. tahniah! teruskan berkarya dan saya doakan yg terbaik dlm kehidupan cik kunaz

~deep observer~

jengae December 12, 2007 at 4:56 PM  

waa kunaz. aku pon mempunyai soalan yg sama spt yg kau dah jawab. timekaseh la tlg jawab eh.

hmm hmm perlu ke tunang weh??!!! mak aku kate perlu. aku kate tak perlu. bf kate tak perlu.

pas bace ko tulis.. ape salahnye!!! wheeee nk tunang nk tunang. (gile gatal terpengaruh). weh ready beg mekap. aku nk tunang!!! shh it's a secret. bile ko turun KL weh..camne aku nk tunang kalo takde org nk mekap ni :P menggelanbah tul. bkn nk kawen esok luse. nnt ko kje KL kannn yeyey.

anyways..again. thanks for the info. seriusly. pandai kamu tulis. tergelak gelak ketawa aku disini

kunaz December 12, 2007 at 11:12 PM  

erkk anonymous, 1stly tq atas pujian tu.

--->secara jujur ingin saya katakan yg saya mengagumi hasil pemikiran dan penulisan anda<--- erkk, asal bunyi cam saye nih pengulas berita dunia jek.

anda kelihatan sungguh berilmu encik/cik/puan anonymous. saye x byk ilmu, tp setakat ilmu yg sy dpt, sy grab bbtul. so jgnla puji lelebey ek? maluu laaa.. hikhik gedik~~

tq 4 the wish!!!! u too, all the best too! eh xde link ke? huhu...

kunaz December 12, 2007 at 11:17 PM  

jenggaa!!!! ahahaha! gile lawak komen ko. x larat aku gelak. hahahaha!!

--->aku nk tunang!!! shh it's a secret.<--- hahaha x thn aku yg part ni!

eh ko x smpt kn tgk beg mekap aku. intan smpt. zak ckp cam beg bom. siot jek, x artistic langsung.

welkam2... aku doakan ko & fariz cpat2 tunang n kawen ok. aku still gelak sorg2 tringat discussion kte kt ym td. haha!

~lalala~ December 13, 2007 at 1:24 AM  

beg bom!!! wahahahaha!! lawak siot zak ni.. haha! yea yeay! aku dpt tgk beg mekap kunaz.. haha

pergh kunaz... ade secret admirer dowh blog ko.. haha... kunaz mmg besh blog die.. ari2 sy check.. kalo die leh update ari2 kn besh. hehe :P

kunaz December 14, 2007 at 1:35 PM  

wohh intan! kalo ko byr gaji aku tulis blog, stengah jam skali aku leh update. haha! eit intan, sile update blog!!

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.