Tunang : Perlu Ke? Part 1

As a reminder, entry kali nie agak panjang. Entry yang dah lama dipendam demi mencari waktu yang sesuai utk meng-ekspresi-kan mood mengarang. After bertunang 07.07.07 yang lalu, saya terima byk pertanyaan dari kawan2. Generally, soklan diorg berbunyi begini:

Apa perasaan lepas bertunang? Ape beza dgn couple jer?

Subhanallah, sangat besar perbezaannya tapi saya rasa perbezaan nie hanya orang tertentu yang boleh rasakannya. Kenapa saya kata begitu? Tidak lama selepas saya bertunang, barulah saya dengar banyak cerita tentang pengalaman orang2 terdahulu yang dah bertunang. Unfortunately takde yang positif, semua negatif till ada seorang kawan rapat saya cakap dia takkan bertunang. Nak kawen terus.

Ayat paling typical didengar, bertunang adalah masa paling bahaya. Darah tengah manis, jangan bertunang lama2, banyak dugaan, etc. Ada yang tak pernah gaduh time couple tetibe hari2 bergaduh time bertunang. Terlalu banyak and saya tak larat nak ceritakan satu persatu. Conclusion, time bertunang memang akan ada banyak dugaan yang menguji. Sangat menguji and sebab tuela kawan saya tue taknak bertunang sebab orang2 yang rapat dengan dia sendiri yang experience bende2 nie.

Lps tue ada jugak yang question, bertunang takde beza pon dgn couple, still tak menghalalkan yang haram, etc. So buat ape perabih duit untuk majlis tunang? Baik kumpul duit buat majlis kawen terus.

So, saya rasa saya perlu tampil utk membentangkan satu lagi opinion and pengalaman sendiri tentang tunang untuk dijadikan options untuk mereka di luar sana yang ada terpikir tentang isu2 di atas. Sebagai ingatan, saya nie bukan alim ulama yang layak memberi nasihat, ini cuma pengalaman yang boleh dijadikan options kepada semua orang untuk menilai baik dan buruk erti sebuah pertunangan.

.....to be continued.....

0 comments:

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.