To All Credit Card Holders : Read This!!

(Transferred from Friendster's blog)


I've just got a phone call (03-60221045) from a Malay girl who claimed herself as a staff from Multipurpose Membership Card. As I heard the company name, I just ended the call without saying anything. It's a scam. Thanks to Hairi who had forwarded the email regarding this matter earlier. Now I realize how powerful the internet could be. And I hope that my blog could be powerful enough to deliver the same reminder to all other card credit holders. Hehe... Beware everyone. Read the cases below, I just extracted this from the email given to me.

Case 1:
from email kat bawah, saya nak bagitau yang saya pun terkena camtu jugak dan dah terbagi no.kat belakang kad saya.Saya pun pelik sebab caller tu ( melayu girl ) tanya no yang kat belakang & siap tanya kita punya signature tu terang ke x ? What for..? Caller tu akan buat kita tertarik dengan tawaran dia kononnya kita akan dapat discount bla..bla..bla. ..dan dia akan pos semua dokumen kat kita lepas kita setuju bayar RM300 from our credit card..After dia cakap camtu saya pun terfikir balik, & cakap x setuju...Saya dah report dekat bank & mintak bank buat sesuatu... So, berhati-hati kalau dapat panggilan misteri camni....jangan tertipu lagi...

Case 2:
Saya pun ada received call pasal kes ni semalam (24/01/07) dari no. 03-41464550 dalam kul 2:54pm. Mamat tu namanya Ady. Katanya dari Multi Purpose Credit Card K.L. Bila tanya mana dapat no tipon saya, dia cakap depan dia semua data pemegang credit card dia ada. Katanya dia cuma nak buat pengesahan sebelum citer pasal kemudahan2 yang lain. Nasib baik tak layan sebab dah rasa lain macam. Bila saya suruh citer apa kemudahan2nya dia cakap kena buat pengesahan no credit card dulu. Dia tanya expiry date lah...no card lah..Saya cakap nanti saya tipon balik tapi bila call no tu balik tak dapat line. Sah la menipu. So kekangwan berhati2 ye selepas ni.

Case 3:
Halooo semua. Korang better watch out if ada caller nak offer multipurpose membership card. I have just received a call from a girl named WANI at number 019-3361829 baru sat tadi Jumaat 19 January 2007, jam 12.30tgh hari.. Mula mula tu dia tanya saya ada credit card visa atau mastercard, and lepas tu dia minta nombor credit card 16 digit katanya untuk buat pengesahan.

Dia juga tanya tarikh luput card tersebut. And then dgn professionalnya dia cakap "boleh cik tengok di belakang kad tu di tempat tandatangan cik itu, dan beritahu saya cik orang yg keberapa ratus sebagai pemegang kad kredit ini?" She's referring to the 3-digit credit card authorization number!!! That's our security number!! Saya tak bagi nombor tu, tapi dengan suara lantangnya saya terus sergah dia sebagai penipu. Saya bagitau dia yg saya tahu itu bukan nombor bilangan pemegang kredit kad dan dia jgn nak kelentong saya, nnt saya akan buat laporan polis.

Dia cuba nak rationalized with me and explain that dia cuma nak mengesahkan saya pemegang sebenar sebelum mail to me the multipurpose membership card. Saya pon balas laa balik, kenapa nak tipu saya ckp nombor tu nombor bilangan pemegang kad kredit sedangkan that is the authorization code. And guess what happened, dia terus letak telepon!!

So, mari kita semua kongsi bersama cerita ini and pass it around supaya takde yg tertipu lepas ni. Jangan mudah sangat tertipu ngan suara lemah lembut and professional accent caller ni.. and please jgn senang sangat bagi org tahu your last 3-digit credit card number at the back of the card. anybody with information of your credit card 16 digit number, your expiry date and the 3-digit code, can charge any amount to you credit card through any purchasing- internet.

1 comments:

Parchy March 11, 2007 at 12:26 AM  

tol2 .. kena hati2 ..
selaen scam cmni, aku dh few times dpt kol dr oversea huhu ade org ckp diorg amik dr internet

Blog contents © Stories of Heart 2010. Blogger Theme by NymFont.